Olles tricks!

Var en som ville ha tips på hur man lärde in lite tricks som olle kan så ja skrev ner dem o tänkte bjuda på de här :)

Det som behövs är:
* Klicker
* Godis
* Leksak
* Ett bra humör och tålamod och lycka till :D

Mellan
Ja började med att ställa/sätt olle sen ställde jag mig framför honom, hade en GODIS i handen och lockade honom, när han var mellan mina ben sa ja ”mellan” och gav honom godisen.  När han väl förstå vad han skulle göra så istället för att ge godisen direkt när han var mellan mina ben började ja ta några steg framåt och belönade, när han klarade av att gå framåt började ja backa, där belönade ja varje steg till en början, sen fick han belöningen mer och mer sällan.

Har hunden svårt att förstå att den ska gå mellan benen så kan man ställa sig i ett dörrhål för där kan den inte gå förbi dig på något sätt-

Genom
Ja ställde olle framför mig och lockade honom med en godis mellan benen och sa ”genom”


Runt
Där hade ja honom på ena sidan ex vänster och tog en godis och visade att han skulle gå runt mig samtidigt sa ja ”runt”


8an
Där hade ja olle mellan mina ben (lärde in mellan först) sen hade ja en godis i varje hand, så ja lockade först honom runt ena benet sen tillbaka mellan sen gjorde ja samma sak med nästa ben, så han lär sig gå som en 8a runt dem.


Tass mot knä
Där satt ja honom framför mig, tog mitt ben mot hans som var mitt emot mig stötte till så han lyfte det och då hamnade de på mitt knä/ben då klickade jag, sen fortsatte ja bara göra lika dant, tillslut lärde han sig att när ja lyfter på mitt ben ska han sätta sitt ben på mitt knä/ben.


Hoppa över ben
Jag tog en leksak han tycker om sen stäckte ja ut mitt ben och lockade över honom, och han kan redan komandot ”hoppa” så ja sa de som en hjälp på traven, han sprang runt några gånger men tillslut förstod han att han skulle hoppa över benet.

Går även att träna i dörrhål då dem inte kan smita runt där utan måste hoppa

Hoppa över rygg
Där tog ja olles favorit leksak, ställde mig så han kunde hoppa över (man får anpassa efter hur högt hunden kan hoppa, men smart att inte ställa sig för högt när man ska lära in de, utan kan gå högre när hunden lärt sig tricket) sen lockade ja iaf med leksaken så han hoppade över, och så belönade ja såklart det.


Stegra
Ja ställer honom framför mig har en JÄTTE god godis i handen och höjer handen så han måste ställa sig på två ben/hoppa för att få tag i den, o hoppade han belönade ja inte, men ställde han sig så belönade jag och sa ”stegra”


Backa
När ja lärde in backa så gick ja mot honom o då backade han automatiskt, och då sa ja backa och belönade, tillslut kunde ja stå stilla och säga backa och han backa.


Fram
När han hade backat och var en bitt ifrån mig och fått sin belöning kom han tillbaka till mig och då satt aj in kommandot ”fram” så han lärde sig det lite själv,  men man kan även typ vissa med handen att hunden ska komma, och när den kommer lägga in kommandot ”fram”


Snurra runt
Där tog ja en godis och visade med handen att hunden skulle gå runt i en cirkel


Rulla runt
Där la ja ner hunden sen tog ja godisen när när nosen och förde den bortåt och automatiskt följde han med och rullade runt och fick belöningen


Buga
Där stod han, och ja tog en godis och förde den när marken då följde han med och så belönade ja innan han la sig ner (allso när han står i bugar ställningen)


God dag
Där använde ja mig av hans trick ”vacker tass”, ja satt fram handen så han precis missade den och sa god dag (då vart de som han vinkade ist, han säger god dag) sen tog ja bara bort handen mer och mer.


Stäng
Jag började träna med en postit lapp, ja la den framför honom och han skulle tänka själv, han la tassen på den han bugade på den, tills slut la han nosen på den o då klickade ja, efter de fattade han snabbt att de va nosen han skulle använda på den, när han kunde det så satt ja postit lappen på ett öppet skåp och pekade på skåpet och försökte få honom intresserad, när han väl nuddade berömde ja men han fick inte belöningen fören han stängde skåpet och då sa ja ”stäng” när han väl fattat det så öppnade ja en låda o sa ”stäng” då hade han förstått vad han skulle göra så han klarade av det också (du får avgöra själv när du kan ta bort postit lappen från träningen)


Pang
Jag började med att ja la Olle, san formade ja min hand som en ”pistol” och sa pang, sen fick han tänka själv, när han väl la sig ner som ja ville så klickade jag! Han lärde sig fort vad han skulle göra, sen när han kunde från liggande satt ja honom upp, när han lärt sig från sittande så ställde ja honom upp, så man får gå i små steg.

 


Komentarer

Lämna gärna lite spår efter dig här :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0