Hur jag och Olle har utvecklas under dessa 8månader (tränings syfte)

Jag fick Olle den 4feb 2012 då var han 7månader gammal.
 
När jag fick honom så kunde han sitt och ligg (om du höll en godis ovanför nosen, och la handen på golvet)
sedan kunde han kanppt gå i koppel, var jätte rädd om de va mer än 2bilar på vägen, var rädd för stora fordom, rädd o åka buss o tåg, gjorde utfalll, hatade o bada(!), gillade inte träning.
Älskade människor, andra hundar, busa
 
Så vi började träna från dag 1, att han skulle gå bra i koppel, inte göra utfall mot alla vi mötte, kunna gå brevid mig när vi mötte trafik, han skulle kunna åka buss och tåg utan att stressa upp sig o få panik.
 
Han lärde sig fort att man inte ska dra i koppel (men nu e han lite tråtsig så han testar oftast om man får dra elr inte), han lärde sig fort att trafiken inte skulle köra på honom ;)
Tog lite längre tid att acceptera stora fordom, men de gick.
 
Hundmöten kämpar vi fortfarande med, han e mkt bättre, men han kan förtfarande vara larvig o göra utfall...
medan ibland går han förbi utan något, (samma med människor vi möter)
men vi ger inte upp vi kämpar!
 
Buss åker han nu utan problem, tåg tycker han e jobbigt o vänta på, men han går på tåger utan problem nu :)
känns super skönt! (Y)
 
Mer än alla vardags grejer som vi jobbar med, så har han lärt sig 28 trix på 8månader, agility, freestyle (kunna göra trixen i föld), friebee, spår, apportering
 
Ja min fina kille har lärt sig mkt under dessa 8månader jag har haft honom<3
 
Agility: Där kan han ALLA hinder, han har ALDRIG haft några räddslor för några hinder :')
så känns supper skönt<3 Nackdelen e att han inte har full fokus på mig alltid o sticker till andra hundar/människor :(
 
Freestyle: Där är han super duktig oxå, han gör alla komandon i den följd som ja ber honom :)
 
Frisbee: Där har han blivit super duktig, han fångar långa, svåra, korta kast :)

Spår: De har ja inte kört super mkt, men han kan de, ska försöka lägga ett spår snart för att "friska upp minnet"
 
Apportering: Vi tränar även apportering, och han är super duktig<3
han kan apportera olika föremål :'D
 
Sedan tränar vi lite lydnad då och då, inte våran grej, men de måste.
Han e väl inte den lydigaste hunden ja tränat, men han kan när han väl vill :)
när vi är ute på längre promenader där han kan vara lös, så använder jag linan, för att ha bättre koll på honom, o han ahr börjat lyssna skit bra<3
Sedan kör vi skvaller träning oxå, o han skvallrar på alla vi möter så e super nöjd :D *love skvaller träning*
 
Sedan tränar vi "hem hjälp" vet itne vad ja ska kalla de, men han är jätte duktig<3
Han kan stänga spåk, ge mig saker ja tappar (ex korkar, halsduk, mössa)
släcka lampa håller han även på att lära in :)
 
Att träna Olle va inte en dans på rosor, ibörjan visste ja inte vad ja skulle ta mig till, ja träna massor varje dag i 1månad o inget hände, han ville inte träna...
de enda ja tänkte, vafan de här kmr inte gå, ska ja ha en hund som itne gillar träning? :(
men efter den där månaden trillade poletten ner o helt plötsligt ÄLSKADE han o träna.
Sedan hamnade han i tråtsåldern o skulle göra allt ja inte bad honom om... så va en kamp i varje träning, så vi slutade varje tränings pass i bråk....
Tillslut gick vi halva vägen var, o hitta varandra bättre o nu älskar vi o träna o vi bråkar inte alls så mkt längre<3

Komentarer

Lämna gärna lite spår efter dig här :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0